De werkwijze van R.T.Frances is gebaseerd op het handelings- en oplossingsgericht werken vanuit de 1-zorgroute. Afstemming met iedereen die bij het kind betrokken is en aandacht voor de positieve kenmerken van het kind zijn daarbij uitgangspunt.
R.T.Frances gaat uit van de sterke kanten van het kind en gaat op zoek naar aansluiting van het belevings- en interesseniveau van het kind. Hierbij maak ik gebruik van aansprekende werkvormen en methodes, afwisselende oefening en veelvuldig gebruik van nieuwe media en educatieve software.
Globaal zijn de volgende stappen te onderscheiden:
Stap 1: Kennismakingsgesprek
In het telefonisch kennismakingsgesprek tussen ouder en Remedial Teacher wordt gesproken over de hulpvraag.Welke zorg heeft u over de leerresultaten van uw kind op school?Waar heeft uw kind hulp bij nodig van de Remedial Teacher?Wanneer de hulpvraag door mij als Remedial Teacher beantwoord kan worden, wordt er een afspraak gemaakt voor een intakegesprek.
Stap 2: Intakegesprek
Het intakegesprek van 30/45 minuten is vrijblijvend en kosteloos.Ouders, kind en Remedial Teacher maken tijdens dit gesprek persoonlijk kennis met elkaar. Het is belangrijk dat er sprake is van een wederzijdse klik. Tijdens het gesprek worden alle beschikbare en door ouders meegebrachte resultaten besproken.
Stap 3: Toetsen en onderzoeken
De gegevens uit het intakegesprek worden geïnventariseerd en geanalyseerd. Zo nodig kunnen er toetsen worden afgenomen om aanvullende informatie te krijgen. Een diagnostisch onderzoek is vaak nodig om een goed handelingsplan te kunnen opstellen. Een gesprek met de leerkracht en/of intern begeleider van de school waarop het kind zit kan van grote waarde zijn om het beeld van het kind compleet te krijgen. Hiervoor dient de school, na inlichting van ouders, contact op te nemen met de Remedial Teacher.
Stap 4: Opstellen handelingsplan
Op basis van de gegevens wordt een handelingsplan opgesteld voor een periode van gemiddeld 12 weken. In het handelingsplan worden de doelen omschreven, waaraan gewerkt gaat worden en de wijze waarop dat plaats vindt. Het is meestal noodzakelijk dat het kind thuis opdrachten maakt die het kind als huiswerk van de Remedial Teacher meekrijgt. Hierbij is begeleiding van ouders gewenst. Aan het eind van de periode wordt het kind opnieuw getoetst en de resultaten worden geëvalueerd in het handelingsplan.
Stap 5: Begeleiding
De begeleiding van het kind vindt wekelijks plaats. De lessen worden aan huis of op school, wanneer de school hier toestemming voor geeft, gegeven. Het tijdstip van de lessen wordt in overleg besproken.
Stap 6: Evaluatie
Na de afgesproken periode worden de resultaten van de begeleiding geëvalueerd. Het geëvalueerde handelingsplan wordt vooraf gemaild naar de ouders. De resultaten worden besproken tijdens een evaluatiegesprek.
Ouders hebben de mogelijkheid om de begeleiding te verlengen of om af te sluiten. Bij kinderen met een leerstoornis, bijvoorbeeld dyslexie of dyscalculie, duurt de begeleiding vaak langer dan de genoemde periode
55065708
Geregistreerd lid van de Landelijke Beroepsvereniging Remedial Teachers. Lidnummer 162608