Letterlijk vertaald betekent Remedial Teaching, afgekort RT, “herstellend lesgeven”. Remedial Teaching is het op een deskundige manier geven van specialistische hulp en begeleiding aan kinderen bij wie het leren niet vanzelf gaat. Dit kan komen omdat er sprake is van een leer- en/of gedragsprobleem of een leer- en/of gedragsstoornis waardoor het kind op een lager dan gemiddeld niveau functioneert. Er kan ook RT gegeven worden aan kinderen die hoger dan het gemiddelde presteren, ook zij kunnen de extra aandacht en zorg gebruiken.
Remedial Teaching is zorg op maat.
Naast het didactische gedeelte is er veel aandacht voor het ontwikkelen van het gevoel van eigenwaarde en het zelfvertrouwen van het kind. Tevens is het belangrijk om het kind het gevoel te geven ‘Ik kan het nu zelf’. Succeservaringen zijn hierbij van groot belang en helpen het kind weer vertrouwen te krijgen in zijn eigen kunnen.
Bij Remedial Teaching gaat het om het toepassen van gespecialiseerde behandeltechnieken. Deze technieken gaan uit van en zijn gericht op de specifieke problemen van het kind.
Het is daarom van belang om een duidelijk beeld te krijgen van de hulpvraag van het kind. Voordat de begeleiding start wordt er een aanvullend diagnostisch onderzoek afgenomen en, na goedkeuring van de ouders, kunnen wij contact opnemen met de school. Op deze manier krijgen wij een volledig beeld van het kind (denk aan leerstijl, niveau, taakaanpak, concentratie). Hierdoor worden school en individuele begeleiding maximaal op elkaar afgestemd.
Wanneer alle informatie heeft geleid tot een duidelijk beeld van de hulpvraag, wordt een op maat gemaakt handelingsplan opgesteld. Op deze manier krijgt het kind de hulp die het nodig heeft om verder te groeien.
55065708
Geregistreerd lid van de Landelijke Beroepsvereniging Remedial Teachers. Lidnummer 162608