Scholen kunnen R.T.Frances inschakelen om leerlingen met een rugzak of leerlingen die extra aandacht nodig hebben te begeleiden.Voor scholen kan het moeilijk zijn om voldoende formatie vrij te maken voor het begeleiden van deze leerlingen.Scholen kunnen er bewust voor kiezen om de begeleiding van zorg voor leerlingen extern in te kopen.
R.T.Frances kan op basis van een contract voor een bepaalde periode de zorg en begeleiding van deze leerlingen overnemen. De zorg voor de leerling wordt hierdoor gewaarborgd, doordat er continuïteit in het uitvoeren van het handelingsplan is. Het maken van een handelingsplan kan, in overleg, door R.T.Frances of door de leerkrachten zelf gemaakt worden.
Kort samengevat:
* R.T.Frances neemt de extra begeleiding van zorgleerlingen uit handen.
* De school hoeft geen formatie vrij te maken
* R.T.Frances zorgt voor continuiteit in de uitvoering van het handelingsplan
* De school levert de handelingsplannen aan of het didactisch onderzoek en opstellen van de handelingsplannen worden door R.T.Frances overgenomen.
Globaal zijn de volgende stappen te onderscheiden:
Stap 1: Kennismakingsgesprek
In het telefonisch kennismakingsgesprek tussen school en Remedial Teacher wordt gesproken over de hulpvraag van de school.Welke zorg heeft u over de leerresultaten van uw kinderen op school? Waar heeft u, als school, hulp bij nodig van de Remedial Teacher?Wanneer de hulpvraag door mij als Remedial Teacher beantwoord kan worden, wordt er een afspraak gemaakt voor een intakegesprek.
Stap 2: Intakegesprek
Het intakegesprek van 45/60 minuten is vrijblijvend en kosteloos.Directeur, Intern Begeleider en Remedial Teacher maken tijdens dit gesprek persoonlijk kennis met elkaar. Het is belangrijk dat er sprake is van een wederzijdse klik. Tijdens het gesprek worden alle beschikbare opties besproken en worden er eventueel afspraken gemaakt voor het verloop in de toekomst.
Stap 3: Onderzoek en analyse
De gegevens van de kinderen worden geïnventariseerd en geanalyseerd. Er kan hier sprake zijn van gemaakte handelingsplannen, het leerlingdossier en gesprekken met de betreffende leerkracht. Indien gewenst kan de school er ook voor kiezen de didactische onderzoeken en handelingsplannen aan RTFrances over te laten. In dit geval worden gedurende stap 3 didactische onderzoeken uitgevoerd en didactische gesprekken met leerlingen gevoerd om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van de leerlingen en een zo goed mogelijk handelingsplan op te stellen.
(Stap 4: Opstellen handelingsplannen)
Op basis van de gegevens worden handelingsplannen opgesteld voor een periode van gemiddeld 12 weken. In het handelingsplan worden de doelen omschreven, waaraan gewerkt gaat worden en de wijze waarop dat plaats vindt. Het is meestal noodzakelijk dat Remedial Teacher en leerkracht van de desbetreffende leerlingen samenwerken en samen het handelingsplan afstemmen met de ouders en de leerling. Ook begeleiding van ouders kan hierbij wenselijk zijn.
Stap 5: Begeleiding
De begeleiding van de leerlingen vinden wekelijks plaats. De lessen worden op school, gedurende afgesproken tijdstippen, gegeven. Het tijdstip van de lessen wordt in overleg besproken.
Stap 6: Evaluatie
Na de afgesproken periode worden de resultaten van de begeleiding geëvalueerd. Het geëvalueerde handelingsplan wordt teruggekoppeld naar de leerkracht en de ouders van de leerling. De resultaten worden besproken tijdens een evaluatiegesprek.Uiteindelijk wordt samen besloten of de begeleiding wordt voortgezet of wordt afgesloten.
55065708
Geregistreerd lid van de Landelijke Beroepsvereniging Remedial Teachers. Lidnummer 162608